Välkommen till min blogg om mitt liv i Texas och lite iakttagelser av Amerika ur ett svenskt perspektiv.

fredag 25 mars 2011

Tillbaka i Texas

efter en en vecka i Sverige över "spring break". Åh, det var så kul i Sverige! Jag träffade släktingar och vänner och hade ett fullspäckat schema. Kände mig riktigt populär (för en gångs skull...). Det var luncher och middagar och däremellan kaffedrickande. Vi åt semlor. I love semlor! Och toast skagen och pannbiff och lax med romsås och filmjölk med flingor på morgonen. Man är liksom van vid en viss föda sedan barnsben och det är svårt att komma ifrån. Vi bodde på hotell Diplomat och det var perfekt. Barnen och jag delade rum. Guess who got the extrasäng? Jag såklart. Men till och med extrasängen var skön. Två nätter sov barnen hos kompisar och jag hade hela rummet för mig själv. Då hade Charlotte ätit chips i sin säng så när jag kröp ner i dubbelsängen var den rätt smulig... Kylan tog mig lite by surprise. Det var liksom mössa och vantar som gällde, och det var länge sen jag hade sånt på mig.

Vad jag gillar med Sverige:
1, Folk sitter ner och äter och dricker istället för att ranta runt med mat och dryck "on the go"
2, Kollektivtrafiken. Härligt att åka buss och tunnelbana!
3, En stadskärna som går att promenera i (unlike Houston)
4, Plockgodis (ocj jag är ändå ingen godismänniska)
5, Snyggt folk. Smala, vältrimmade och snyggt klädda!

Okej, nu är jag lite pro Sverige. I nästa inlägg tar jag upp det jag gillar med Texas. Just nu gottar jag mig i hur mysigt vi hade det i Svedala så jag vill inte börja racka ner på fäderneslandet just yet.

Vi fick en chock när vi landade i Houston igen. Från snö och minusgrader i Stockholm till +28 grader på ett dygn. Vi var nog inte riktigt beredda på att det plötsligt var så varmt! Härligt faktiskt. Efter vår långa resa tillbaka väntade en förbeställd bil som vi trodde skulle vara en vanlig bil. Döm om vår förvåning när det visade sig vara en typ 20 meter lång, vit limosine! Trodde chauffören att Beyoncé skulle landa eller? Vi skyndade oss att hoppa in i den (lite skämmigt var det). Men den var skön att sträcka ut i efter vår långa resa. Dock värsta porrinredningen med bar och ljusslinga i taket. Vi fnissade gott men skämdes igen när den svängde upp framför vårt hus. Vad skulle grannarna tro?


Ni förstår vad jag menar va? Lite too much för en halv barnfamilj från förorten...


Jag kände mig som en rockstjärna i limon och var lite lätt upphetsad som vanligt...
Sen sov vi i typ 18 timmar i sträck och kom över jet lagen kvickt.

1 kommentar:

  1. Åh, du verkar har det grymt bra, både i Sverige och i Texas ... Börjar tror att du kommer att bli kvar därborta för alltid. Hör av dig nästa gång du är i Sverige så spelar vi lite tennis... om du hinner! Kram Tove

    SvaraRadera