Välkommen till min blogg om mitt liv i Texas och lite iakttagelser av Amerika ur ett svenskt perspektiv.

tisdag 8 november 2011

Veckans plus- och minuslista

Min framgångsrika journalistsyrra införde inne- och utelistan på Svensk Damtidnings hemsida en gång i tiden. Den enda roliga läsningen på den sidan om ni frågar mig. Därför tänkte jag sno idén rakt av, och skriva en plus- och minus lista med Texas jämfört med Sverige. Här kommer första listan.

På plus denna vecka:

1, Högersväng vid rött ljus. Helt självklart! Jättebra! Snabbar upp transporttiden enormt. Läste att detta varit uppe till förslag i Sverige, men att det blivit nedröstat (av vem?). Har aldrig råkat ut för någon farlig incident i samband med högersväng. Dock gäller först stopplikt innan man får svänga, och det är ju rätt självklart. Det är ju egentligen samma sak som väjningsplikt i Sverige.

2. Alltid öppet i mataffären. Vår lokala supermarket har öppet 24 timmar om dygnet. Helt sjukt men otroligt bra. Det enda som inte är öppet mitt i natten är de bemannade kött, fisk och delikatessdiskarna. Det kan jag leva med. Jag behöver aldrig oroa mig för att ha glömt att handla nåt. Det är bara att åka dit igen.

På minus denna vecka:

1, Det eviga ätandet och drickandet "on the go". Kan inte vänja mig vid allt tuggande och sörplande runt omkring mig. Vad är det för fel med frukost, lunch och middag till bords och ett äpple till mellanmål? Här är måltiderna helt utsuddade. Det är snack time jämt. När jag lämnar Charlotte i skolan, står det alltid ett gäng bilar parkerade lite vid sidan om på parkeringen. Jag har länge undrat vad de gör i dessa bilar. Nu vet jag. Föräldrarna trycker i barnen frukost i sista minuten. I bilen. Suck.

2. Avsaknad av kollektivtrafik. Det finns inte en buss, en spårvagn eller ett tåg så långt ögat kan nå. Alla åker bil. Det gör det svårt för barn att ta sig någonstans utan att bli skjutsade. Det blir tyvärr ett konstgjort samhälle utan gångtrafikanter. Några cyklar skymtar till ibland, men det är sällsynt. Mammorna är chaufförer upp till barnens 16-års dag, sen är det high chaparall på vägarna med 16-åringar bakom ratten i enorma trucks. Help!

Återkommer nästa vecka med nya, spännande spaningar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar