Välkommen till min blogg om mitt liv i Texas och lite iakttagelser av Amerika ur ett svenskt perspektiv.

torsdag 15 september 2011

Bokklubb

Ikväll ska jag gå på bokklubbsmöte i SWEA. Det ser jag fram emot, men är också lite nyfiken på hur diskussionen kommer att bli. När vi bodde i Boston 1997-1999 var jag också med i SWEAs bokklubb. Då var det en person varje gång som utsågs i förväg till att först ge en kort presentation av boken och sedan leda diskussionen. Jag tog på mig uppgiften till första mötet. Jag gick in för det med liv och lust. Läste boken och gjorde anteckningar. Gick till biblioteket och läste om författaren och litteraturanalyser. Jag förberedde mig noggrannt. På bokklubbsmötet satte jag igång. Berättade, analyserade, la fram frågeställningar. Alla SWEA-damer tittade chockat och hålögt på mig medan de stumt tuggade på värdinnans bakade kakor. Ingen sa någonting. Till sist var det en av damerna som lyckades klämma fram nåt i stil med att "nu har du lagt ribban så högt, hur ska vi andra nu göra?" och flera andra viskade att de inte hunnit läsa boken ännu. Ridå. Varför ha en bokklubb om ingen tänker läsa böckerna, allra minst fundera kring dem? Jag tystnade, och trevnaden spred sig åter i gruppen när värdinnan serverade en ny liten bärpaj och fyllde kaffekopparna med färskbryggt kaffe. Detta var en grupp av damer som bara ville ha en anledning att ses och äta en bit. Fy för den seriösa nykomlingen! Jag hoppas verkligen innerligt att denna bokklubb inte är likadan. Prata om ditten och datten finns ju många andra tillfällen till, så det vore roligt att diskutera en bok och höra vilka åsikter folk har om den. Men jag har lärt mig min läxa. Tagga ner och stick inte ut för mycket första gången. Ska försöka. Har inte heller förberett mig lika väl denna gång, men har klara åsikter om boken vi läst. Boken var verkligen inget vidare. Dåligt språk, dåligt beskrivna karaktärer, platta miljöskildringar. Sorry, not my cup of tea. Men ska som sagt bli kul att höra vad de andra tycker.

Har förresten skaffat läsglasögon. Det känns trist och konstigt, men texten blir plötsligt så mycket större och tydligare när jag har dem på. Måste bara hitta ett par snygga bågar. De jag har nu fiskade jag upp på Walgreens för 6 dollar.

Nu håller jag på med en bok skriven av Maria Ernestam som heter "På andra sidan solen" och denns känns mycket mer lovande. Efter fem kapitel är jag positivt inställd. Den bok jag inte gillade var Ninni Schulmans "Flickan med snö i håret". Den är inte värd att läsa, annat än om man ligger dödssjuk i sängen och inte orkar tynga sitt huvud med något jobbigt. Den rinner lätt rakt igenom dig och lämnar knappt något kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar