Välkommen till min blogg om mitt liv i Texas och lite iakttagelser av Amerika ur ett svenskt perspektiv.

onsdag 7 mars 2012

Nästan amerikan

...är jag nu! Jag har nu fått Green Card och är därmed en permanent resident i USA. Känns härligt att aldrig mer behöva stå i den låååånga och lååångsamma passkontrollen! Känns också fantastiskt att vi har lyckats öppna upp möjligheterna för våra barn att studera eller arbeta i USA. Nu ligger ju både EU och USA öppet för båda barnen om de vill plugga eller sommarjobba t.ex. Även lilla jag kan nu arbeta här...men jag tror jag fortsätter mitt trevliga lyxliv så länge jag har möjlighet... Kan ju inte lägga ner tennisen nu när det går så bra. Såg faktiskt att jag är rankad nr 1 i min division på måndagar, bland ungefär 150 spelare. Känns lite kul faktiskt. OBS! Detta är alltså inte någon proffsdivision, utan en hederlig medelnivå, men ändå... :)

Mitt nya green card!
Jag har nu engagerat mig i SWEA här i Houston, och är med i den s.k. programgruppen som planerar och arrangerar olika aktiviteter för SWEA medlemmarna här. Vi är fyra stycken så det är bara roligt och inte betungande. I måndags hade vi semmelkväll. Och nu märker jag att jag inte har jobbat på ett tag, för natten mellan söndag och måndag sov jag så dåligt för jag låg och funderade på hur jag skulle få ihop ''allt'' inför semmelkvällen. Ja men det är ju tragiskt, jag vet, men det var faktiskt lite stressigt! Först hade jag tennismatch kl 10:30, samtidigt som jag visste att jag måste hämta upp nybakade semmelbullar på Norska sjömanskyrkan senast kl 13:30. Det tar ungefär en timme med bil dit, så jag var ju tvungen att ha spelat klart matchen senast 12:30. Matchen visade sig vara helt jämn. Först vann vi första set med 7-5 och andra set gick som en dans och vi ledde med 5-3 och vi skulle bara serva hem matchen. Men icke, plötsligt är det istället 6-6 och vi måste spela tiebreak. Då är klockan 12:00 och jag börjar få lite panik. Har inte tid med tre set!!! Då får jag plötsligt hjälp från ovan. Motståndarna blir nervösa och spelar bort sig och vi vinner lätt. Underbart! Jag kastade mig i bilen och gasade till Pasadena. Bullarna var klara och jag passade på att handla dumlekola och lingonsylt i skandinaviska butiken. Sen kom nästa stressmoment. Jalle är på Jamaica denna vecka och Charlotte har gymnastik på måndagar kl 19, precis samtidigt som semmelkvällen. Och semlorna måste ju levereras till platsen för arrangemanget och göras till semlor (grädde och mandelmassa och pudersocker måste ju på). Då fick jag hjälp från ovan igen. Gymnastiken ställdes in och jag kunde lugnt och sansat vara med och förbereda allt och delta under kvällen. Tänk så stressigt mitt liv är...

Catrin och värdinnan Brite-Marie lägger grädde på semlorna

Pernilla inspekterar att allt går rätt till...

...och voilá, semmelbordet är dukat!
Vi hade faktiskt väldigt roligt när vi förberedde allt, för det visade sig att ingen av oss är någon ''född ledare'' i köksmiljö. Hemkunskap var mitt sämsta ämne i skolan... Men det gick ju bra ändå. Med tanke på resultatet tycker jag vi framstår som fullfjädrade husmödrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar